Dari Ibnu Abbas r.a, katanya: Mula-mula
perempuan yang mengambil (memakai) ikat pinggang, ialah ibu Nabi Ismail,
diambilnya ikat pinggang supaya hilang jejaknya oleh Sarah.
Kemudian
Nabi Ibrahim a.s membawa Ibu Ismail dan anaknya yang masih menyusu, lalu
di tempatkannya dekat perumahan Bait (Kaabah), di bawah pohon Dauhah di
tepi bakal sumur Zamzam, di perumahan masjid.
Waktu itu tidak ada
seorang pun yang tinggal di Mekah dan di situ air pun tidak ada. Nabi
Ibrahim lalu menempatkan keduanya di sana dan diletakkannya di sisi
keduanya sebuah tempat makanan yang berisi kurma dan sebuah tempat minum
yang berisi air.
Kemudian Nabi Ibrahim berangkat. Ibu
Ismail lalu mengikutinya sambil berkata: “Hai Ibrahim! Tuan hendak
kemana? Sampai hatikah tuan meninggalkan kami di lembah yang tidak ada
manusia dan tidak pula ada sesuatunya di sini”. Diucapkannya perkataan
itu berulang-ulang. Nabi Ibrahim tiada menoleh.
Kata ibu Ismail
kepadanya: “Tuhankah yang menyuruh tuan berbuat begini?” Jawab Ibrahim:
“Ya!” Katanya: “Jika begitu, Tuhan tiada akan mensia-siakan kami’.
Kemudian ibu Ismail kembali dan Ibrahim pun terus berjalan.
Ketika ia berada di Saniah, di tempat
yang kira-kira tidak kelihatan oleh ibu Ismail, Ibrahim menghadap ke
arah Bait, kemudian ia berdoa dengan beberapa kalimat, sambil mengangkat
kedua tangannya. Doanya: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku
menempatkan sebahagian dari keturunanku di lembah yang tiada mempunyai
tanam-tanaman, di dekat Rumah Suci Engkau. Wahai Tuhan kami! Supaya
mereka tetap mengerjakan solat. Sebab itu, jadikanlah hati manusia
tertarik kepada mereka, dan berilah buah-buahan, menjadi rezeki mereka,
mudah-mudahan mereka berterima kasih!”
Kemudian ibu Ismail menyusukan anaknya
dan meminum air yang disediakan itu. Ketika air yang dalam tempat air
itu habis, ia dan anaknya merasa haus. Ketika ia memandang anaknya
membalik-balik, ia pun pergi kerana tak sampai hati melihat anaknya.
Maka dilihatnya bukit Safa paling dekat kepadanya. Lalu ia berdiri ke
sana dan menghadap ke lembah, kalau-kalau ada orang. Tetapi ia tidak
melihat seorang juapun. Ia turun dari Safa. Ketika ia di lembah,
diangkatnya tepi bajunya, kemudian ia berjalan cepat-cepat seperti
perjalanan orang kecemasan, sampai ia melalui lembah. Kemudian ia tiba
di Marwah, lalu ia berdiri di situ dan melihat kalau-kalau ada orang.
Tetapi ia tiada melihat seorang jua pun. Dilakukannya yang demikian
sampai tujuh kali. Ibnu Abbas berkata: Nabi s.a.w bersabda: “Kerana
itulah , orang haji mengerjakan Saie di antara Safa dan Marwah”.
Ketika Ibu Ismail berada di Marwah, ia
mendengar suara, lalu ia berkata kepada dirinya sendiri: “Dengarlah!”
Kemudian ia berhati-hati mendengarkannya, maka didengarnya pula suara
itu. Ia berkata: “Sesungguhnya engkau telah memperdengarkan suara,
adalah kiranya pertolongan dari sisi engkau”.
Tiba-tiba di situ ada
malaikat dekat tempat Zamzam lalu ia menggali dengan tumitnya atau
dengan sayapnya sehingga keluarlah air. Ibu Ismail lalu membendungnya
dengan tangannya begini: Ia menyauk air itu untuk mengisi tempat airnya,
dan air itu pun terus menyembur sesudah disauk.
Ibnu Abbas berkata: Nabi s.a.w bersabda:
“Mudah-mudahan Tuhan mengasihi ibu Ismail! Jika dibiarkannya Zamzam,
atau tidak disauknya air itu, sesungguhnya akan menjadi mata air yang
mengalir.” Sabda beliau: “Ibu Ismail lalu minum dan menyusukan anaknya.
Malaikat berkata kepadanya: “Janganlah engkau takut akan binasa!
Sesungguhnya di sini Baitullah yang bakal dibangun oleh anak ini dan
ayahnya, dan sesungguhnya Tuhan tiada akan menyia-nyiakan penduduk
tempat ini.” Dan tinggi Baitullah itu dari tanah sebagai longgokan
tanah, yang dilanda oleh banjir di sebelah kanan dan kirinya.
Demikianlah keadaan perempuan itu,
sehingga lalulah serombongan dari suku Jurhum yang datang dari jalan
Kada’, lalu mereka itu berhenti di hilir Mekah. Mereka melihat burung
berputar-putar di udara, lalu mereka berkata: “Burung ini berputar di
atas air”. Sebenarnya kita di lembah ini menemui tempat yang di situ ada
air. Mereka lalu mengirim seorang atau dua orang utusan. Tiba-tiba
utusan itu menemui air, segera mereka kembali dan terus dikhabarkannya
pada mereka (kawannya) bahawa di situ ada air. Lalu mereka berkata:
“Adakah engkau mengizinkan kami tinggal di tempatmu?” Jawab perempuan
itu: “Ya, tetapi kamu tiada berhak atas air itu!” Kata mereka: “Ya,
baiklah!” Ibu Ismail menerimanya dengan baik, kerana dia ingin ada orang
lain bersama dia. Mereka lalu tinggal di situ bersama-sama dengan
keluarga mereka, sehingga terjadilah beberapa rumah tangga mereka,
sedang Ismail telah agak besar (hampir dewasa). Ia mempelajari bahasa
Arab dari mereka. Ia amat dikasihi mereka.
Ismail amat menarik dan mengagumkan
mereka, ketika itu umurnya hampir dewasa. Mereka mengahwinkan Ismail
dengan seorang perempuan di antara mereka, dan ibu Ismail pun meninggal.
Sesudah Ismail kahwin, datanglah Nabi Ibrahim melihat anak isteri yang
ditinggalkannya, tetapi beliau tiada menemui Ismail. Ibrahim lalu
bertanya pada isteri Ismail dari hal keadaannya. Kata isteri Ismail: “Ia
pergi mencari keperluan kami”. Kemudian Ibrahim menanyakan dari hal
penghidupan dan keadaan mereka. Kata perempuan itu: “Kami dalam keadaan
sengsara, kami dalam kesempitan dan kesusahan”. Ia mengadukan halnya
kepada Ibrahim. Ibrahim berkata: “Apabila datang suami engkau,
sampaikanlah salam kepadanya dan katakanlah baginya supaya diubahnya
bingkai pintunya”.
Setelah Ismail datang, seolah-olah ia merasakan
sesuatu, lalu ia bertanya: “Adakah orang yang datang kepadamu?”
Jawabnya: “Ya, ada orang tua datang kepada kami, lalu saya bercerita
kepadanya. Ditanyakannya bagaimana penghidupan kita lantas saya
ceritakan bahawa sesungguhnya kita dalam kepayahan dan kesusahan”. Kata
Ismail: “Adakah ia memesankan sesuatu kepada engkau?” Jawabnya: “Ya,
disuruhnya saya menyampaikan salam kepada engkau dan dikatakannya:
“Ubahlah bingkai pintumu!” Kata Ismail: “Itulah ayahku! Sebenarnya ia
menyuruh saya supaya menceraikan engkau. Kembalilah engkau kepada
keluarga engkau!” Ismail pun mentalaknya.
Kemudian ia kahwin dengan perempuan
lain. Setelah beberapa lama Ibrahim datang kembali, tetapi tidak juga
menemui Ismail. Ia lalu masuk ke rumah isteri Ismail, dan ditanyakannya
dari hal Ismail. Kata perempuan itu: “Ia pergi mencari keperluan kami!”
Kata Ibrahim: “Bagaimana keadaanmu?” Ditanyakannya hal penghidupan dan
keadaan mereka. Jawabnya: “Kami dalam keadaan baik dan lapang”. Dan
perempuan itu pun memuji Tuhan. Tanya Ibrahim: “Apakah makananmu?”
Jawabnya: “Daging”. Tanya beliau: “Apakah minumanmu?” Jawabnya: “Air”.
Doa Ibrahim:”Wahai Tuhan, berilah kiranya keberkatan untuk mereka
mengenai daging dan air!” Nabi s.a.w bersabda: “Ketika itu belum ada di
situ tanaman yang berbiji. Sekiranya mereka mempunyai, nescaya Nabi
Ibrahim mendoakan keberkatannya. Maka yang dua itu (daging dan air) di
negeri lain dari Mekah biar pun ada, tetapi tidak sesuai untuk jadi
makanan pokok. Kata Nabi Ibrahim: “Apabila datang suami engkau,
sampaikanlah salam kepadanya, dan suruhlah ia supaya menetapkan bingkai
pintunya!”
Ketika Ismail datang, ia bertanya: “Adakah seorang yang
datang kepadamu?” Jawab isterinya: “Ada! Datang kepada kami seorang tua
yang baik keadaannya”. Dan perempuan itu pun memujinya. “Ia menanyakan
tuan pada saya dan menanyakan bagaimana kehidupan kita, lalu saya
ceritakan, bahawa sesungguhnya kita dalam keadaan baik”. Kata Ismail:
“Adakah ia memesankan sesuatu kepada engkau’?” Jawabnya: “Ada!
Disuruhnya sampaikan salam kepada tuan dan disuruhnya supaya menetapkan
bingkai pintu tuan”. Kata Ismail: “Itulah ayahku dan engkaulah yang
dikatakan bingkai pintu. Beliau menyuruh saya supaya tetap beristerikan
engkau”.
Beberapa masa kemudian sesudah itu
Ibrahim datang kembali dan didapatinya Ismail sedang meruncing anak
panahnya di bawah pohon Dauhah, tidak jauh dari Zamzam. Setelah ia
melihat ayahnya, ia berdiri menemuinya. Keduanya lalu berpelukan
sebagaimana diperbuat seorang ayah dengan anaknya dan anak dengan
ayahnya. Kemudian Nabi Ibrahim berkata: “Hai Ismail! Sesungguhnya Tuhan
memerintahkan satu perintah kepada saya” Jawab Ismail: “Laksanakanlah
apa yang diperintahkan Tuhan itu!” Kata Ibrahim: “Mahukah engkau
menolong saya?” Jawab Ismail: “Saya bersedia menolong ayah”.
Kata
Ibrahim: “Sesungguhnya Tuhan memerintahkan kepada saya supaya saya
mendirikan Baitullah di sini”, Ia menunjuk kepada tumpukan tanah yang
tinggi di sekelilingnya. Sesudah itu keduanya meninggikan (memasang)
asas Bait (Kaabah). Nabi Ismail membawa batu dan Nabi Ibrahim
memasangnya. Setelah pasangan itu tinggi Ismail membawa batu (untuk
berpijak Ibrahim). Ibrahim lalu berdiri di atasnya untuk memasang dan
Ismail menunjukkan batu. Kata Nabi: Keduanya meneruskan pembangunan
sampai selesai, lalu berputar sekeliling Kaabah, mengucapkan: “Wahai
Tuhan kami! Terimalah kerja kami. Sesunguhnya Engkau mendengar lagi
mengetahui!”
Sahih Bukhari Jilid 3. Hadith Nombor 1475.
Dipendamkan di dalam hatinya, yang tidak
diceritakan kepada sesiapa tentang perasaan hatinya. Tertarik dirinya
seorang gadis, yang punya peribadi tinggi, paras yang cantik, kecekalan
yang kuat, apatah lagi ibadahnya, hasil didikan ayahnya yang dicintai
oleh umat manusia, yakni Rasulullah s.a.w. Itulah Fatimah Az-Zahrah,
puteri kesayangan Nabi Muhammad, serikandi berperibadi mulia. Dia sedar,
dirinya tidak punya apa-apa, untuk meminang puteri Rasulullah. Hanya
usaha dengan bekerja supaya dapat merealisasikan cintanya. Itulah Ali,
sepupu baginda sendiri. Sehingga beliau tersentap, mendengar perkhabaran
bahawa sahabat mulia nabi, Abu Bakr As-Siddiq, melamar Fatimah.
“Allah mengujiku rupanya”, begitu batin
Ali. Ia merasa diuji kerana merasa apalah dia dibanding Abu Bakr.
Kedudukan di sisi Nabi? Abu Bakr lebih utama, mungkin dia bukan kerabat
dekat Nabi seperti Ali, namun keimanan dan pembelaannya pada Allah dan
RasulNya tak tertandingi. Lihatlah bagaimana Abu Bakr menjadi kawan
perjalanan Nabi dalam hijrah sementara Ali bertugas menggantikan beliau
untuk menanti maut di ranjangnya. Lihatlah juga bagaimana Abu Bakr
berdakwah. Lihatlah berapa banyak tokoh bangsawan dan saudagar Makkah
yang masuk Islam kerana sentuhan Abu Bakr; Utsman, Abdurrahman ibn Auf,
Thalhah, Zubair, Sa’ad ibn Abi Waqqash, Mush’ab. Ini yang tak mungkin
dilakukan kanak-kanak kurang pergaulan seperti Ali. Lihatlah berapa
banyak budak muslim yang dibebaskan dan para faqir yang dibela Abu Bakr;
Bilal, Khabbab, keluarga Yassir, Abdullah ibn Mas’ud. Dan siapa budak
yang dibebaskan Ali? Dari segi kewangan, Abu Bakr sang saudagar,
insyaAllah lebih bisa membahagiakan Fatimah. Ali hanya pemuda miskin
dari keluarga miskin.
“Inilah persaudaraan dan cinta”, gumam Ali.
“Aku mengutamakan Abu Bakr atas diriku, aku mengutamakan kebahagiaan Fatimah atas cintaku.”
Namun, sinar masih ada buatnya.
Perkhabaran diterima bahawa pinangan Abu Bakr ditolak baik oleh Nabi.
Ini menaikkan semangat beliau untuk berusaha mempersiapkan diri. Tapi,
ujian itu bukan setakat disitu, kali ini perkhabaran lain diterima
olehnya. Umar Al-Khattab, seorang sahabat gagah perkasa, menggerunkan
musuh islam, dan dia pula cuba meminang Fatimah. Seorang lelaki yang
terang-terangan mengisytiharkan keislamannya, yang nyata membuatkan
muslimin dan muslimat ketika itu yang dilanda ketakutan oleh tentangan
kafir Quraisy mula berani mendongak muka, seorang lelaki yang membuatkan
syaitan berlari ketakutan.
Ya, Al-Faruq, sang pemisah kebenaran dan
kebatilan itu juga datang melamar Fatimah. Ali mendengar sendiri betapa
seringnya Nabi berkata, “Aku datang bersama Abu Bakr dan Umar, aku
keluar bersama Abu Bakr dan Umar, aku masuk bersama Abu Bakr dan Umar”.
Betapa tinggi kedudukannya disisi Rasul, disisi ayah Fatimah. Ali redha
kerana dia tahu Umar lagi layak darinya. Tetapi, sekali lagi peluang
terbuka, tatkala perkhabaran diterimanya, bahawa pinangan Umar juga
ditolak. Bagaimanakah sebenarnya menantu pilihan Nabi, sedangkan dua
sahabat baginda turut ditolak peminangannya?
Pada suatu hari Abu Bakr As-Siddiq r.a,
Umar Ibnu Khattab r.a dan Sa’ad bin Mu’adz bersama-sama Rasul Allah
s.a.w duduk dalam masjid. Pada kesempatan itu diperbincangkan antara
lain persoalan puteri Rasul Allah s.a.w. Saat itu baginda bertanya
kepada Abu Bakr As-Siddiq r.a: “Apakah engkau bersedia menyampaikan
persoalan Fatimah itu kepada Ali bin Abi Thalib?”
Abu Bakar As-Siddiq menyatakan
kesediaanya. Ia beranjak untuk menghubungi Ali r.a. Sewaktu Ali r.a
melihat datangnya Abu Bakar As-Siddiq r.a dgn tergopoh-gopoh dan
terperanjat ia menyambutnya kemudian bertanya: “Anda datang membawa
berita apa?”
Setelah duduk beristirehat sejenak, Abu
Bakar As-Siddiq r.a segera menjelaskan persoalannya: “Hai Ali engkau
adalah orang pertama yang beriman kepada Allah dan RasulNya serta
mempunyai keutamaan lebih dibanding dengan orang lain. Semua sifat utama
ada pada dirimu. Demikian pula engkau adalah kerabat Rasul Allah s.a.w.
Beberapa orang sahabat terkemuka telah menyampaikan lamaran kepada
baginda untuk mempersunting puteri beliau. Lamaran itu telah beliau
semua tolak. Beliau mengemukakan bahawa persoalan puterinya diserahkan
kepada Allah s.w.t. Akan tetapi hai Ali apa sebab hingga sekarang engkau
belum pernah menyebut-nyebut puteri beliau itu dan mengapa engkau tidak
melamar untuk dirimu sendiri? Kuharap semoga Allah dan RasulNya akan
menahan puteri itu untukmu.”
Mendengar perkataan Abu Bakr r.a mata
Saidina Ali r.a berlinang air mata. Menanggapi kata-kata itu, Ali r.a.
berkata: “Hai Abu Bakr, anda telah membuatkan hatiku bergoncang yang
semulanya tenang. Anda telah mengingatkan sesuatu yang sudah kulupakan.
Demi Allah aku memang menghendaki Fatimah tetapi yang menjadi penghalang
satu-satunya bagiku ialah kerana aku tidak mempunyai apa-apa.”
Abu Bakr r.a terharu mendengar jawapan
Ali itu. Untuk membesarkan dan menguatkan hati Ali r.a, Abu Bakar r.a
berkata: “Hai Ali, janganlah engkau berkata seperti itu. Bagi Allah dan
RasulNya dunia dan seisinya ini hanyalah ibarat debu bertaburan belaka!”
Setelah berlangsung dialog seperlunya
Abu Bakar r.a berhasil mendorong keberanian Ali r.a untuk melamar puteri
Rasul Allah s.a.w.
Beberapa waktu kemudian Sayyidina Ali
r.a. datang menghadap Rasul Allah s.a.w yg ketika itu sedang berada di
tempat kediaman Ummu Salamah. Mendengar pintu diketuk orang, Ummu
Salamah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “Siapakah yg mengetuk pintu?”
Rasul Allah s.a.w menjawab: “Bangunlah dan bukakan pintu baginya. Dia
orang yang dicintai Allah dan RasulNya dan ia pun mencintai Allah dan
RasulNya!”
Jawapan Nabi Muhammad s.a.w itu belum memuaskan Ummu Salamah r.ha. Ia bertanya lagi: “Ya tetapi siapakah dia itu?”
“Dia saudaraku orang kesayanganku!” jawab Nabi Muhammad s.a.w.
Tercantum dalam banyak riwayat bahawa
Ummu Salamah di kemudian hari mengisahkan pengalamannya sendiri mengenai
kunjungan Saidina Ali r.a kepada Nabi Muhammad s.a.w itu: “Aku berdiri
cepat-cepat menuju ke pintu sampai kakiku terantuk-antuk. Setelah pintu
kubuka ternyata orang yang datang itu ialah Ali bin Abi Talib. Aku lalu
kembali ke tempat semula. Ia masuk kemudian mengucapkan salam dan
dijawab oleh Rasul Allah s.a.w. Ia dipersilakan duduk di depan beliau.
Ali bin Abi Talib menundukkan kepala seolah-olah mempunyai maksud tetapi
malu hendak mengutarakannya.
Rasul Allah s.a.w mendahului berkata:
“Hai Ali nampaknya engkau mempunyai suatu keperluan. Katakanlah apa yang
ada dalam fikiranmu. Apa saja yang engkau perlukan akan kau peroleh
dariku!”
Mendengar kata-kata Rasul Allah s.a.w
yang demikian itu lahirlah keberanian Ali bin Abi Talib untuk berkata:
“Maafkanlah ya Rasul Allah. Anda tentu ingat bahawa anda telah mengambil
aku dari pakcikmu Abu Talib dan makcikmu Fatimah binti Asad di kala aku
masih kanak-kanak dan belum mengerti apa-apa. Sesungguhnya Allah telah
memberi hidayat kepadaku melalui anda juga. Dan anda ya Rasul Allah
adalah tempat aku bernaung dan anda jugalah yang menjadi wasilahku di
dunia dan akhirat. Setelah Allah membesarkan diriku dan sekarang menjadi
dewasa aku ingin berumah tangga; hidup bersama seorang isteri. Sekarang
aku datang menghadap untuk melamar puteri anda Fatimah. Ya Rasul Allah
apakah anda berkenan menyetujui dan menikahkan diriku dengan Fatimah?”
Ummu Salamah melanjutkan kisahnya: “Saat
itu kulihat wajah Rasul Allah nampak berseri-seri. Sambil tersenyum
beliau berkata kepada Ali bin Abi Talib: “Hai Ali apakah engkau
mempunyai suatu bekal mas kahwin?”
Jawab Ali bin Abi Talib dengan terus
terang. “Demi Allah, anda sendiri mengetahui bagaimana keadaanku tak ada
sesuatu tentang diriku yang tidak anda ketahui. Aku tidak mempunyai
apa-apa selain sebuah baju besi, sebilah pedang dan seekor unta.”
Rasul Allah s.a.w menanggapi jawapan Ali
bin Abi Talib: “Tentang pedangmu itu engkau tetap memerlukannya untuk
perjuangan di jalan Allah. Dan untamu itu engkau juga perlu buat
keperluan mengambil air bagi keluargamu dan juga engkau memerlukannya
dalam perjalanan jauh. Oleh kerana itu aku hendak menikahkan engkau
hanya atas dasar mas kahwin sebuah baju besi saja. Aku puas menerima
barang itu dari tanganmu. Hai Ali engkau wajib bergembira sebab Allah
‘Azza Wajalla sebenarnya sudah lebih dahulu menikahkan engkau di langit
sebelum aku menikahkan engkau di bumi!” Demikian riwayat yang
diceritakan Ummu Salamah r.ha.
Setelah segala-galanya siap dengan
perasaan puas dan hati gembira dengan disaksikan oleh para sahabat,
Rasul Allah s.a.w mengucapkan kata-kata ijab kabul pernikahan puterinya:
“Bahwasanya Allah s.w.t memerintahkan aku supaya menikahkan engkau
Fatimah atas dasar mas kahwin 400 dirham. Mudah-mudahan engkau dapat
menerima hal itu.”
“Ya Rasul Allah, itu ku terima dgn baik” jawab Ali bin Abi Talib r.a dalam pernikahan itu.
Dan ternyata tak kurang juga yang
dilakukan oleh Puteri Sang Nabi, dalam suatu riwayat dikisahkan, bahawa
suatu hari, Fatimah berkata kepada Ali: “Maafkan aku, kerana sebelum
menikah denganmu, aku pernah satu kali merasakan jatuh cinta pada
seorang pemuda”. Ali terkejut dan berkata: “Jikalau begitu, mengapa
engkau mahu menikah denganku? Dan siapakah pemuda itu?”
Sambil tersenyum Fatimah berkata: “Ya, kerana pemuda itu adalah dirimu”
Wallahua’lam bissawab..
Setiap seorang dari para imam mazhab yang empat
telah berwasiat kepada umat Islam seluruhnya agar mentaati al-Qur’an
dan al-Sunnah, bukannya ajaran atau pendapat mereka. Ini mereka tegaskan
kerana menyedari akan hakikat sebenar diri mereka sebagai manusia yang
ada kelemahan dan kekurangan.
Walaupun para imam mazhab ini diiktiraf
dan disanjung keilmuannya oleh orang ramai, mereka tetap dengan penuh
keikhlasan hati dan rendah diri mengakui bahawa adakalanya mereka boleh
tersilap atau kurang tepat dalam ajaran mereka.
Antara masalah paling kerap yang
dihadapi oleh para imam mazhab, sebagaimana yang telah diterangkan
sebelum ini, ialah kesukaran memperolehi hadis-hadis
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Para sahabat penghafal hadis
banyak yang sudah meninggal dunia manakala anak murid mereka yang sempat
menghafal hadis-hadis tersebut bertebaran di seluruh dunia Islam.
Atas faktor ini dan beberapa yang lain, kita dapati para imam mazhab berwasiat kepada umat Islam dengan wasiat yang masyhur:
Apabila sesuatu hadis itu sahih maka itulah mazhab aku.[1]
Berikut akan dikemukakan wasiat-wasiat
para imam mazhab, dimulai dengan tumpuan khas kepada wasiat al-Syafi‘e
memandangkan kebanyakan rakyat Malaysia cenderung kepada Mazhab
al-Syafi‘e.
Wasiat al-Syafi‘e
Pertama: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Sesuatu sunnah daripada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam kemungkinan akan sampai atau tidak sampai
kepada seorang itu. Maka apabila sahaja aku menghuraikan pendapatku atau
merumuskan sesuatu prinsip dan pada waktu yang sama wujud satu hadis
yang sah daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang menerangkan
sebaliknya maka pendapat yang betul itu adalah apa yang Nabi katakan dan
demikianlah juga akan menjadi pendapat aku.[2]
Kedua: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Setiap hadis yang sah daripada
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah juga merupakan ajaran aku
walaupun engkau tidak pernah mendengarnya daripada aku sebelum ini.[3]
Ketiga: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia nanti.[4]
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia nanti.[4]
Keempat: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Wasiat para imam maz-hab ini adalah
benar akan tetapi perlaksana-annya tidaklah semudah yang disangkakan.
Sese-orang itu tidak boleh menghukum imam maz-hab sebagai silap
sema-ta-mata kerana satu atau dua hadis sahih yang baru ditemuinya.
Apabila kamu dapati di dalam bukuku
sesuatu yang bertentangan dengan hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam maka berpeganglah kepada Hadis tersebut dan tinggalkanlah apa
yang telah aku katakan itu (atau tuliskan).[5]
Kelima: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, sesuatu berita itu daripada
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam wajib diterima. Kedua, berita
tersebut ataupun hadis tersebut wajib diterima jika ianya telah disahkan
walaupun tiada di antara imam-imam sebelum ini yang mengamalkan atau
mengajarkan sesuatu daripada hadis tersebut.
Kenyataan ini juga menunjukkan bahawa
jika tindakan salah seorang imam itu bertentangan dengan hadis daripada
Nabi maka tindakan imam itu haruslah ditinggalkan dan diganti dengan
petunjuk yang berasal daripada hadis Nabi.
Di samping itu, suatu hadis yang
diyakini sah daripada Nabi adalah tegas dengan sendirinya tanpa
memerlukan konformasi daripada tindakan seseorang lain selepas
beliau.[6]
Keenam: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, pendapat boleh diterima
bilamana tidak ada sunnah dalam hal itu. Akan tetapi jika sunnah
menyatakan bahawa seseorang itu harus melakukan sesuatu perkara itu
sebegini-sebegini, seseorang itu wajib meninggalkan apa yang dia telah
atau sedang lakukan.
Seseorang itu wajib meninggalkan sesuatu
amalan yang bertentangan dengan sunnah. Juga dia wajib meninggalkan
pendapat yang mengatakan bahawa sunnah hanya boleh tertegak atas
dukungan suatu berita yang datang menyusul. Dan seseorang itu patut akur
bahawa sunnah itu tidak boleh dikebelakangkan oleh sesuatu apapun yang
bertentangan dengannya.[7]
Wasiat Abu Hanifah
Berkata Abu Hanifah rahimahullah:
Apabila aku mengeluarkan sesuatu
pendapat yang bertentangan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, maka
tinggalkanlah pendapat aku itu.[8]
Wasiat di atas diulas oleh al-Syuhnah di dalam kitabnya Syarh al-Hidayah:
Apabila sesuatu hadis itu sahih manakala
ianya bertentangan pula dengan mazhab, perkara yang mesti dilakukan
ialah beramal berdasarkan hadis tersebut. Demikian itu adalah Mazhab Abu
Hanifah dan para pengikut mazhab tidaklah terkeluar dari kedudukannya
sebagai pengikut Hanafi dengan mengamalkan hadis tersebut.
Terdapat suatu riwayat yang sahih
daripada al-Imam Abu Hanifah menyebutkan bahawa beliau telah berkata
“Apabila Hadis itu sahih, itulah mazhab aku.” Riwayat ini diceritakan
daripada Ibn ‘Abd al-Barr daripada al-Imam Abu Hanifah dan juga daripada
imam-imam lainnya.[9]
Wasiat Malik bin Anas
Pertama: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Aku hanya manusia biasa yang mana
pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat
yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan
al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an
dan al-Sunnah, tinggalkanlah.[10]
Kedua: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Tidak ada perkataan manusia selepas Nabi
kecuali sama ada ianya diterima atau ditolak, melainkan perkataan Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam.[11]
Wasiat Ahmad bin Hanbal
Pertama: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya atau ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[12]
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya atau ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[12]
Kedua: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat semata-mata. Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi rujukan hanyalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[13]
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat semata-mata. Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi rujukan hanyalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[13]
———————
Demikian beberapa wasiat para imam
mazhab kepada umat Islam keseluruhannya. Abu Hanifah, Malik bin Anas,
al-Syafi‘e dan Ahmad bin Hanbal, secara jujur dan penuh ketaqwaan
sentiasa menekankan agar yang ditaati ialah sunnah atau hadis Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam dan bukannya ajaran mereka.
Ibn Rajab al-Hanbali rahimahullah merumuskan:
Daripada keterangan-keterangan para imam
mazhab ini, adalah menjadi kewajipan apabila seseorang itu menemui
suatu perintah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam atau
mengetahuinya, untuk menerangkannya kepada sekian umat, menasihatkan
mereka dengan penuh keikhlasan dan memerintahkan mereka untuk
mengikutinya walaupun jika ia bertentangan dengan pendapat para imam
mazhab atau seseorang lain yang terkemuka.
Sikap yang lebih utama ialah mengamalkan
hadis-hadis yang baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mazhab
kerana imam maz-hab itu sendiri berpesan sedemikian.
Ini adalah kerana kedudukan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam adalah yang paling hak untuk dihormati dan
ditaati, melebihi dan mengatasi mana-mana pendapat orang atau tokoh lain
yang mungkin atas sebab-sebab yang tidak disengajai telah bertentangan
dengan perintah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Kerana inilah
kita dapati para sahabat dan generasi selepas mereka membantah sesiapa
sahaja yang didapati melakukan sesuatu yang bertentangan dengan sunnah
yang sahih. Dan adakalanya bantahan ini mereka lakukan dengan amat
keras, bukan disebabkan perasaan benci kerana para sahabat itu
sememangnya amat menyayangi dan menghormati mereka, akan tetapi pesuruh
Allah itu lebih mereka sayangi dan perintahnya lebih tinggi kedudukannya
berbanding perintah mana-mana makhluk lain.
Justeru itu apabila terdapat
perselisihan antara ajaran Nabi dan ajaran manusia, ajaran Nabi-lah yang
lebih berhak ditunaikan dan ditaati. Ini tidaklah bermaksud sebagai
menghina kedudukan imam ikutan seseorang itu kerana secara pasti dia
akan diampuni atas ketidak-sengajaannya dan silapnya, bahkan si imam
tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu diketepikan apabila didapati
bertentangan dengan ajaran Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang
sahih.[14]
al-Sya’rani rahimahullah berkata:
Apabila terdapat perselisihan antara
ajaran Nabi dan ajaran manusia, ajaran Nabi-lah yang lebih berhak
ditunaikan dan ditaati. Ini tidaklah bermaksud sebagai menghina
kedu-dukan imam ikutan seseorang itu ke-rana secara pasti dia akan
diampuni atas ketidak-sengajaannya dan si-lapnya, bahkan si imam
tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu diketepikan apabila didapati
berten-tangan dengan ajaran Nabi.
Kita meyakini seandainya para imam
mujtahid (para imam mazhab) tersebut semasa hidupnya mengetahui
kesahihan hadis-hadis yang tidak mereka pergunakan dan baru diketahui
kesahihannya sepeninggalan mereka, tentu mereka akan mempergunakan
hadis-hadis tersebut dan mengamalkannya. Kemudian mereka akan
menghindari qiyas yang telah mereka lakukan dan meralat (membetulkan)
semula pendapat yang telah mereka cetuskan terdahulu …… Sikap yang lebih
utama ialah mengamalkan hadis-hadis yang baru diketahui kesahihannya
sepeninggalan mazhab kerana imam mazhab itu sendiri berpesan sedemikian.
[15]
Berkata al-Albani rahimahullah setelah mengemukakan wasiat-wasiat di atas:
Kenyataan tersebut menggambarkan
ketinggian ilmu dan ketaqwaan para imam tersebut, di mana melalui
perkataan seperti di atas mereka menegaskan bahawa mereka tidaklah
menguasai sunnah keseluruhannya.
Kadang-kala terhasil daripada mereka ini
(para imam mazhab) beberapa perkara yang menyalahi sunnah yang tidak
kesampaian kepada mereka. Apabila mereka mengetahui akan sunnah
tersebut, mereka memerintahkan kita agar berpegang teguh dengannya dan
menjadikannya sebagai mazhab mereka. Semoga Allah memberi Rahmat kepada
mereka semua.[16]
Catatan Penting:
Wasiat-wasiat para imam mazhab di atas
adalah benar akan tetapi perlaksanaannya tidaklah semudah yang
disangkakan. Seseorang itu tidak boleh mengubah ajaran mazhabnya atau
menghukum imam mazhabnya sebagai tersilap semata-mata dengan satu atau
dua hadis sahih yang baru ditemuinya. Ini kerana sesuatu mazhab itu
tidak terbina di atas satu atau dua hadis tetapi himpunan ribuan buah
hadis. Himpunan hadis-hadis ini pula difahami dan ditetapkan kandungan
hukumnya berdasarkan kaedah-kaedah yang digariskan dalam ilmu usul fiqh.
Oleh itu perlaksanaan wasiat-wasiat di
atas tertakluk kepada beberapa syarat sebagaimana yang diulas oleh
al-Nawawi rahimahullah:
Perkataan (wasiat) al-Syafi‘e tersebut
tidaklah bermaksud bahawa setiap seseorang yang menemui hadis yang sahih
berhak berkata “Inilah ajaran Mazhab al-Syafi‘e” dan beramal dengan
zahir hadis tersebut. Sesungguhnya yang berhak berkata sedemikian
hanyalah seseorang yang memiliki darjat berijtihad dalam mazhab, baik
yang telah sampai kepadanya atau yang menghampirinya.
Dan disyaratkan bagi orang tersebut
dengan keyakinan yang mengatasi dugaan bahawa al-Syafi‘e rahimahullah
tidak membicarakan hadis tersebut atau tidak mengetahui akan
kebenarannya. Dan ini hanyalah dapat dilakukan setelah ditelaah semua
kitab al-Syafi‘e dan juga kitab para sahabatnya (tokoh-tokoh
al-Syafi‘eyyah) yang diiktiraf atau apa yang setaraf dengannya.
Syarat-syarat ini adalah sulit dan hanya
segelintir kecil yang mampu mencapainya. Sesungguhnya sebab kami
menyebut syarat-syarat ini hanyalah kerana al-Syafi‘e rahimahullah,
berdasarkan penilaian dan ilmunya, seringkali meninggalkan pengamalan
zahir sebuah hadis kerana di sisi beliau terdapat dalil lain yang
melemahkannya atau yang membatalkannya (nasakh) atau yang
mengkhususkannya atau kerana ditakwilkannya atau kerana beberapa sebab
yang lain.[17]
Di atas adalah syarat-syarat yang perlu
diperhatikan sebelum seseorang itu mengubah mazhab imamnya. Adapun atas
tujuan selain itu, seseorang boleh berpegang dan beramal dengan hadis
sahih yang ditemuinya sekalipun dia belum mencapai darjat seorang
mujtahid. Asalkan dia mampu mengkaji dan menganalisa secara ilmiah dan
menyeluruh. al-Zarkasyi rahimahullah menulis:
Sesiapa yang (pada mulanya)
bertaqlid[18] kepada sebahagian imam (mazhab) lalu kemudian darjatnya
naik sedikit sehingga mampu memahami dan mengkaji dalil-dalil syari‘at ,
maka apabila dia menemui sebuah hadis yang dapat digunakan sebagai
hujah dan hadis itu pula digunakan oleh sebahagian orang namun
berselisihan dengan pendapat imam mazhabnya, maka adakah dibolehkan dia
berijtihad (dengan mengamalkan hadis tersebut dan meninggalkan pendapat
imam mazhabnya) ?
Berkata Abu ‘Amr (Ibn al-Shalah): Dalam
hal ini kami berpendapat, jika seseorang itu memiliki sarana untuk
berijtihad secara mutlak atau (sekurang-kurangnya berijtihad) dalam
sesebuah bab atau masalah tertentu, maka dibolehkan bagi dia beramal
dengan hadis tersebut. (Juga dibolehkan) sekalipun jika dia tidak
memiliki saranan untuk berijtihad secara sempurna dan wujud di hatinya
keraguan terhadap hadis tersebut,[19] asalkan dia tidak mendapati hadis
lain yang bertentangan dengan hadis yang ingin diamalkan itu. Jika
terdapat seorang imam di luar mazhabnya yang beramal dengan hadis
tersebut, maka dia boleh bermazhab kepadanya. Demikian merupakan alasan
yang membolehkan dia meninggalkan pendapat imam mazhabnya (yang
asal).[20]
Ibn Taimiyyah rahimahullah menguatkan
lagi pendapat Ibn al-Shalah tentang tidak perlunya seseorang itu
memiliki darjat mujtahid untuk beramal dengan hadis sahih yang
ditemuinya:
Boleh berpegang dan beramal dengan hadis
sahih yang dite-muinya sekalipun dia belum mencapai darjat seorang
muj-tahid. Asalkan dia mampu me-ngkaji dan menganalisa secara ilmiah dan
menyeluruh.
Urusan ijtihad bukanlah suatu perkara
yang tidak dapat menerima pemecahan dan pembahagian. Bahkan mungkin
sahaja wujud seorang yang memiliki keahlian untuk berijtihad di dalam
satu bidang ilmu atau bab atau permasalahan dan tidak di dalam bidang
ilmu atau bab atau permasalahan yang lain. Oleh itu setiap seseorang
boleh berijtihad mengikut tahap kemampuan masing-masing.
Justeru sesiapa yang meneliti sesuatu
permasalahan yang berselisih para ilmuan tentangnya lalu dia memperolehi
beberapa nas (hujah) yang berada di luar nas-nas yang diperselisihan
oleh kedua-dua pihak yang berbeza pendapat itu[21], maka bagi dia dua
pilihan:
(Pertama), dia mengikut pendapat
terakhir (terkuat dan termasyhur di dalam mazhabnya) dengan sebab ia
adalah pendapat imam yang mazhabnya menjadi ikutan dia. Tindakan ini
tidak memiliki hujah di dalam syari‘at[22] akan tetapi disebabkan
kebiasaan yang ditentang oleh kebiasaan yang lain,[23] dia terikat
kepada mengikut saja pendapat imam mazhabnya.
(Kedua), dia mengikut pendapat yang
dikuatkannya berdasarkan penelitiannya terhadap nas-nas yang menjadi
dalil ke atasnya. Dalam suasana seperti ini, (hendaklah dipastikan
bahawa) pendapatnya selari dengan pendapat salah seorang imam sekalipun
ia berbeza dengan pendapat imam (yang menjadi ikutannya) dan nas-nas
tersebut selamat daripada sebarang pertentangan dengan nas yang lain
untuk diamalkan. (Jika dapat dipastikan dua hal ini) maka (beramal
dengan pendapat yang dikuatkannya itu) merupakan satu tindakan yang
salih (baik).[24]
Justeru orang yang belum mencapai darjat
mujtahid sepenuhnya, apabila dia menemui hadis sahih yang pada zahir
kelihatan berselisihan dengan pendapat imam mazhabnya hendaklah
memerhatikan beberapa perkara yang penting:
Tidak boleh menggunakan hadis tersebut untuk mengubah ajaran mazhabnya.
Dia boleh mengamalkan hadis tersebut
dengan syarat dia dapat memastikan tidak ada dalil yang menentangnya,
sama ada dalam bentuk yang membatalkannya (nasikh & mansukh),
mengkhususkannya (am & khas), membataskannya (mutlak & muqayyad)
dan sebagainya.
Dengan hadis tersebut dia boleh
meninggalkan pendapat mazhabnya dalam masalah yang berkaitan. Namun
lebih afdal jika pengamalan hadis tersebut adalah selari dengan pendapat
salah seorang imam atau tokoh ilmuan yang lain.
Dia juga boleh mengajar pengamalan hadis
tersebut kepada orang ramai akan tetapi tidak boleh memaksa atau
bertindak keras jika sebahagian mereka masih ingin mengikut pendapat
mazhab masing-masing. Ini kerana orang ramai bebas memilih kepada siapa
mereka hendak rujuk berdasarkan keyakinan masing-masing.
———————
Rujukan:
[1]Dari Abu Hanifah, diriwayatkan oleh
Ibn ‘Abidin (1203H/1789M) di dalam al-Hasyiyah, jld. 1, ms. 63 dan Ibn
al-Syuhnah di dalam Syarh al-Bidayah. Dari al-Syafi‘e, diriwayatkan
al-Nawawi dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld. 1, ms. 163 dan oleh
al-Sya’rani di dalam al-Mizan, jld. 1, ms. 57. Riwayat-riwayat ini dan
yang akan datang seterusnya dinukil drpd buku The Prophet’s Prayer
Described oleh al-Albani.
[2]Riwayat Ibn ‘Asakir di dalam Tarikh Dimashq, 15/1/3.
al-Imam Ibn ‘Asakir lahir pada 499H/1106M di bandar Damsyik. Seorang ahli sejarah dan ahli hadis yang terkemuka bagi Mazhab al-Syafi‘e pada kurun ke 5 hijrah. Beliau yang nama asalnya ialah Abu al-Qasim ‘Ali bin al-Hassan meninggal dunia pada 571H/1176M.
[3]Riwayat Ibn Abi Hatim di dalam al-Adab, ms. 93-94.
[4]Riwayat Ibn al-Qayyim di dalam I’lam al Muwaqqi‘in, jld. 2, ms. 363.
[5]Riwayat al-Khatib al-Baghdadi di dalam al-Ihtijaj bi al-Syafi‘e, jld. 8, ms. 2 dan al-Nawawi di dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld. 1, ms. 63.
al-Imam al-Nawawi ialah seorang imam mujtahid yang masyhur bagi Mazhab al-Syafi‘e. Beliau yang nama asalnya Abu Zakaria Yahya bin Syaraf lahir di Syria pada 631H/1233M. Antara karangan beliau ialah kitab fiqh Mazhab al-Syafi‘e berjudul al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab dan Syarh Shahih Muslim. Meninggal dunia pada 676H/1277M
[6]al-Risalah, para 423, sub-para 3.
[7]al-Risalah, para 426.
[8]Riwayat Salih al-Fulani di dalam Iqaz al-Himam, ms. 50.
[9]Dinukil drpd The Prophet’s Prayer Described, ms. viii.
[10]Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32.
Ibn ‘Abd al-Barr, beliau ialah al-Imam Yusuf bin ‘Abd Allah bin Muhammad bin ‘Abd al-Barr, lahir di Qordova, Sepanyol pada tahun 368H/978M. Seorang ahli hadis yang ulung dalam dunia Islam dan ahli fiqh yang masyhur dalam Mazhab Maliki. Meninggal dunia pada tahun 463H/1071M.
[11]Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 91.
[12]Riwayat Abu Daud di dalam Masa’il al-Imam Ahmad, ms. 276.
al-Imam Abu Daud ialah Sulaiman bin al-Asy’ath al- Sijistan, lahir pada 202H/818M. Beliau sempat berguru kepada Ahmad bin Hanbal bersama al-Bukhari dan Muslim. Kitabnya yang terkenal ialah Sunan Abu Daud, mengandungi 4800 buah hadith dan sudahpun diterjemahkan. Selain itu beliau ada mengarang belasan buah kitab yang lain sebelum meninggal dunia pada 275H/889M di Basrah, Iraq.
[13]Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 149.
[14]al-Imam Ibn Rajab al-Hanbali, ialah seorang tokoh besar di dalam bidang hadis dan fiqh bagi Mazhab Hanbali. Beliau yang nama sebenarnya Abu al-Faraj ‘Abd al-Rahman bin Ahmad lahir pada 736H/1335M dan meninggal dunia pada 795H/1393M. Kata-katanya di atas dikutip oleh Salih al-Fulani (1218H/1804M) di dalam kitabnya Iqaz al-Himan, ms. 93; dinukil drpd The Prophet’s Prayer Described, ms. xv oleh al-Albani.
[15]al-Mizan al-Kubra, jld. 1, ms. 98.
[16]The Prophet’s Prayer Described, ms. viii.
[17]al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab (ed: M. Najib Ibrahim; Dar Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, Beirut 2001), jld. 1, ms. 136. Ibn Taimiyyah rahimahullah telah menggariskan 20 sebab dan kaedah di mana sesuatu hadis itu boleh ditinggalkan pengamalannya. Lihat risalah beliau berjudul Rof’ul Malam ‘an A’immat al-A’lam (رفع الملام عن الأئمة الأعلام) (Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut tp.thn.).
[18]Taqlid ialah mengikut pendapat seorang imam tanpa mengetahui alasan atau hujah di sebaliknya.
[19]Yakni keraguan kerana hadis tersebut berselisihan dengan pendapat imam mazhab yang diikutinya.
[20]Nukilan berpisah daripada al-Bahr al-Muhith (Dar al-Kitabiy, Beirut tp.thn.), jld. 8, ms. 343-344. al-Zarkasyi telah menukil beberapa pendapat, antaranya oleh al-Qarafi dan al-Nawawi yang meletakkan beberapa syarat ketat sebelum seseorang itu dapat mengubah mazhab seorang imam sesama-mata berdasarkan hadis sahih yang ditemuinya. Namun al-Zarkasyi juga menukil pendapat Ibn al-Shalah sepertimana di atas yang membolehkan orang perseorangan mengamalkan hadis sahih yang ditemuinya.
[2]Riwayat Ibn ‘Asakir di dalam Tarikh Dimashq, 15/1/3.
al-Imam Ibn ‘Asakir lahir pada 499H/1106M di bandar Damsyik. Seorang ahli sejarah dan ahli hadis yang terkemuka bagi Mazhab al-Syafi‘e pada kurun ke 5 hijrah. Beliau yang nama asalnya ialah Abu al-Qasim ‘Ali bin al-Hassan meninggal dunia pada 571H/1176M.
[3]Riwayat Ibn Abi Hatim di dalam al-Adab, ms. 93-94.
[4]Riwayat Ibn al-Qayyim di dalam I’lam al Muwaqqi‘in, jld. 2, ms. 363.
[5]Riwayat al-Khatib al-Baghdadi di dalam al-Ihtijaj bi al-Syafi‘e, jld. 8, ms. 2 dan al-Nawawi di dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld. 1, ms. 63.
al-Imam al-Nawawi ialah seorang imam mujtahid yang masyhur bagi Mazhab al-Syafi‘e. Beliau yang nama asalnya Abu Zakaria Yahya bin Syaraf lahir di Syria pada 631H/1233M. Antara karangan beliau ialah kitab fiqh Mazhab al-Syafi‘e berjudul al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab dan Syarh Shahih Muslim. Meninggal dunia pada 676H/1277M
[6]al-Risalah, para 423, sub-para 3.
[7]al-Risalah, para 426.
[8]Riwayat Salih al-Fulani di dalam Iqaz al-Himam, ms. 50.
[9]Dinukil drpd The Prophet’s Prayer Described, ms. viii.
[10]Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32.
Ibn ‘Abd al-Barr, beliau ialah al-Imam Yusuf bin ‘Abd Allah bin Muhammad bin ‘Abd al-Barr, lahir di Qordova, Sepanyol pada tahun 368H/978M. Seorang ahli hadis yang ulung dalam dunia Islam dan ahli fiqh yang masyhur dalam Mazhab Maliki. Meninggal dunia pada tahun 463H/1071M.
[11]Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 91.
[12]Riwayat Abu Daud di dalam Masa’il al-Imam Ahmad, ms. 276.
al-Imam Abu Daud ialah Sulaiman bin al-Asy’ath al- Sijistan, lahir pada 202H/818M. Beliau sempat berguru kepada Ahmad bin Hanbal bersama al-Bukhari dan Muslim. Kitabnya yang terkenal ialah Sunan Abu Daud, mengandungi 4800 buah hadith dan sudahpun diterjemahkan. Selain itu beliau ada mengarang belasan buah kitab yang lain sebelum meninggal dunia pada 275H/889M di Basrah, Iraq.
[13]Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 149.
[14]al-Imam Ibn Rajab al-Hanbali, ialah seorang tokoh besar di dalam bidang hadis dan fiqh bagi Mazhab Hanbali. Beliau yang nama sebenarnya Abu al-Faraj ‘Abd al-Rahman bin Ahmad lahir pada 736H/1335M dan meninggal dunia pada 795H/1393M. Kata-katanya di atas dikutip oleh Salih al-Fulani (1218H/1804M) di dalam kitabnya Iqaz al-Himan, ms. 93; dinukil drpd The Prophet’s Prayer Described, ms. xv oleh al-Albani.
[15]al-Mizan al-Kubra, jld. 1, ms. 98.
[16]The Prophet’s Prayer Described, ms. viii.
[17]al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab (ed: M. Najib Ibrahim; Dar Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, Beirut 2001), jld. 1, ms. 136. Ibn Taimiyyah rahimahullah telah menggariskan 20 sebab dan kaedah di mana sesuatu hadis itu boleh ditinggalkan pengamalannya. Lihat risalah beliau berjudul Rof’ul Malam ‘an A’immat al-A’lam (رفع الملام عن الأئمة الأعلام) (Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut tp.thn.).
[18]Taqlid ialah mengikut pendapat seorang imam tanpa mengetahui alasan atau hujah di sebaliknya.
[19]Yakni keraguan kerana hadis tersebut berselisihan dengan pendapat imam mazhab yang diikutinya.
[20]Nukilan berpisah daripada al-Bahr al-Muhith (Dar al-Kitabiy, Beirut tp.thn.), jld. 8, ms. 343-344. al-Zarkasyi telah menukil beberapa pendapat, antaranya oleh al-Qarafi dan al-Nawawi yang meletakkan beberapa syarat ketat sebelum seseorang itu dapat mengubah mazhab seorang imam sesama-mata berdasarkan hadis sahih yang ditemuinya. Namun al-Zarkasyi juga menukil pendapat Ibn al-Shalah sepertimana di atas yang membolehkan orang perseorangan mengamalkan hadis sahih yang ditemuinya.
al-Zarkasyi, beliau ialah al-Imam
Muhammad bin Bahadur bin ‘Abd Allah. Lahir di Kaherah pada tahun
745H/1344H, beliau merupakan seorang ahli usul fiqh yang ulung di dalam
Mazhab al-Syafi‘e. Meninggal dunia pada 794H/1392M.
al-Imam Ibn al-Shalah, beliau ialah
‘Utsman ibn ‘Abd al-Rahman Shalah al-Din, lahir di Sharkhan pada
577H/1181M. Beliau ialah seorang ahli hadis yang tersohor di dalam
Mazhab al-Syafi‘e. Kitabnya yang terkenal di dalam ilmu hadis, berjudul
‘Ulum al-Hadits menjadi rujukan semua 4 mazhab hingga ke hari ini.
Beliau meninggal dunia pada 643H/1245M.
[21]Yakni dia memperoleh dalil dan hujah
yang dapat mengunggulkan satu pendapat di antara beberapa pendapat yang
sedang diperselisihkan.
[22]Ini kerana kewajipan seseorang ialah mengikut dalil dan hujah yang diyakininya paling mendekati kebenaran al-Qur’an dan al-Sunnah. Dalam penjelasan seterusnya, Ibn Taimiyyah menerangkan bahawa sekalipun pilihan yang pertama ini tidak memiliki dasar yang dibenarkan oleh syari‘at, ia tetap dibolehkan kerana orang tersebut tidak memiliki kelayakan yang secukupnya untuk berijtihad sepenuhnya. Ibn Taimiyyah menggelarnya sebagai satu “penurunan”, iaitu pelonggaran syarat. Pilihan pertama ini tidak dibolehkan jika seseorang itu memiliki kemampuan untuk berijtihad sepenuhnya.
[23]Yakni sudah menjadi kebiasaan dia dituntut mengikut mazhab asalnya sahaja. Jika dia meninggalkan mazhabnya, dia akan dikritik oleh masyarakat yang sudah biasa mengkritik orang yang meninggalkan mazhab asalnya.
[24]Majmu’ al-Fatawa, jld. 20, ms. 212-213.
[22]Ini kerana kewajipan seseorang ialah mengikut dalil dan hujah yang diyakininya paling mendekati kebenaran al-Qur’an dan al-Sunnah. Dalam penjelasan seterusnya, Ibn Taimiyyah menerangkan bahawa sekalipun pilihan yang pertama ini tidak memiliki dasar yang dibenarkan oleh syari‘at, ia tetap dibolehkan kerana orang tersebut tidak memiliki kelayakan yang secukupnya untuk berijtihad sepenuhnya. Ibn Taimiyyah menggelarnya sebagai satu “penurunan”, iaitu pelonggaran syarat. Pilihan pertama ini tidak dibolehkan jika seseorang itu memiliki kemampuan untuk berijtihad sepenuhnya.
[23]Yakni sudah menjadi kebiasaan dia dituntut mengikut mazhab asalnya sahaja. Jika dia meninggalkan mazhabnya, dia akan dikritik oleh masyarakat yang sudah biasa mengkritik orang yang meninggalkan mazhab asalnya.
[24]Majmu’ al-Fatawa, jld. 20, ms. 212-213.
Oleh: Ilmu Sunnah
Tidak ada komentar:
Posting Komentar